I. PRZEPISY OGÓLNE
§ 1.
- Wyższa Szkoła Humanistyczno — Ekonomiczna w Brzegu zwana dalej uczelnią działa na podstawie:
- ustawy z dnia 27 lipca 2005r. Prawo o szkolnictwie wyższym( Dz. U. Nr 164. 1365, z późniejszymi zmianami) i ustawy z dnia 18 marca 2011r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach naukowych i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 84, poz. 455, z późniejszymi zmianami)
- niniejszego regulaminu studiów.
- Na podstawie decyzji ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego nr DSW 3-0145-230/U/2001 wydanej 20 sierpnia 2001 r. Uczelnia została wpisana do rejestru Uczelni niepublicznych pod numerem 79. Aktualny numer w elektronicznym rejestrze uczelni niepublicznych to 217.
- Uczelnia prowadzi studia pierwszego stopnia, stacjonarne i niestacjonarne. Studia pierwszego stopnia (licencjackie) trwają 3 lata tj. sześć semestrów.
§ 2.
- Kształcenie w uczelni jest odpłatne, a wykłady są otwarte dla studentów uczelni.
- Szczegółowe zasady pobierania przez uczelnię opłat związanych z odbywaniem studiów określają:
2.1 zarządzenia wydane przez rektora i kanclerza uczelni
2.2 umowa zawarta między uczelnią a studentem w formie pisemnej
§ 3.
- Zasady i warunki przyjęcia w poczet studentów określają generalne przepisy dotyczące przyjęć na studia:
1.2 ustawa – Prawo o szkolnictwie wyższym
1.2 uchwały Senatu i zarządzenia rektora.
- Senat Uczelni ustala warunki i tryb rekrutacji na poszczególnych kierunkach studiów i podaje do publicznej wiadomości najpóźniej do 31 maja bieżącego roku.
- Przyjęcie w poczet studentów jest uzależnione od przedstawienia:
3.1 podania do rektora na druku określonym przez uczelnię
3.2 świadectwa dojrzałości w oryginale lub odpisie wydanym przez szkołę
3.3 dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość
3.4 czterech aktualnych fotografii
3.5 umowy z uczelnią na świadczenie usług edukacyjnych
- Przyjęcie na studia następuje na podstawie decyzji rektora ogłoszonej po zakończeniu rekrutacji.
- Zasady rekrutacji i jej wyniki są jawne.
- Studia w uczelni mogą podjąć w drodze przeniesienia studenci z innych uczelni.
§ 4
- Przyjęcie w poczet studentów następuje z chwilą immatrykulacji, złożenia ślubowania oraz wniesienia opłaty ustalonych decyzją Rektora. Tekst ślubowania jest zawarty w statucie uczelni.
- Po immatrykulacji student otrzymuje legitymację studencką oraz indeks, który jest zasadniczym dokumentem ilustrującym przebieg i wyniki studiów.
- Student zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić uczelnię o zmianie nazwiska, stanu cywilnego lub adresu zamieszkania.
- W razie nie powiadomienia, pisma wysłane na ostatni adres i nazwisko, uważane są za doręczone.
§ 5.
- Skreślenie z listy studentów następuje decyzją dziekana w przypadku:
1.1 nie podjęcia studiów
1.2 rezygnacji ze studiów
1.3 nie złożenia w terminie pracy dyplomowej lub egzaminu dyplomowego
1.4 poddanie karze dyscyplinarnego wydalenia z uczelni.
- Dziekan może skreślić studenta z listy studentów w przypadku:
2.1. braku postępów w nauce,
2.2. nie zaliczenia semestru lub roku w określonym terminie
- 3. nie wniesienia opłat związanych z odbywaniem studiów.
- Od decyzji, o których mowa w ust. 1 i 2 przysługuje odwołanie do rektora w ciągu 14 dni.
- Decyzja rektora jest ostateczna.
- PRZEŁOŻENI STUDENTÓW
§ 6.
- Przełożonym ogółu studentów uczelni jest rektor a studentów wydziału dziekan.
- W sprawach objętych niniejszym regulaminem decyzje podejmuje dziekan, a w sprawach finansowych kanclerz.
- Instancją odwoławczą we wszystkich sprawach objętych regulaminem studiów jest rektor.
- Odwołania należy wnosić na piśmie w terminie 14. dni od uzyskania informacji o treści wydanej decyzji, która winna być doręczana.
- Decyzja rektora w postępowaniu odwoławczym jest ostateczna.
- Rektor i prorektorzy kierują procesem dydaktycznym i wychowawczym oraz koordynują działalność naukowo-badawczą.
- Bezpośrednimi organizatorami procesu kształcenia są dziekani i prodziekani.
- Dziekan w porozumieniu z właściwymi organami samorządu studenckiego powołuje opiekunów lat, grup studenckich oraz opiekunów praktyk.
III. SAMORZĄD STUDENTÓW
§ 7.
- Reprezentantem studentów wobec organów uczelni i na zewnątrz jest samorząd studencki.
- Samorząd studencki działa na podstawie regulaminu samorządu studenckiego.
- Regulamin samorządu studenckiego uchwala rada samorządu, a jego zgodność ze statutem stwierdza senat uczelni.
- Samorząd studencki może dla poparcia swoich żądań, gdy są one przedmiotem sporu zbiorowego i dotyczą istotnych zmian, podjąć akcję protestacyjną nie naruszającą przepisów obowiązujących w uczelni.
- Decyzję o przeprowadzeniu akcji protestacyjnej i jej formie decyduje rada samorządu studenckiego, o której mowa w pkt.4 § 8.
- Rada Samorządu zawiadamia rektora o akcji protestacyjnej, nie później niż 3. dni przed jej rozpoczęciem.
- Strajk studencki (powstrzymanie się od uczęszczania na zajęcia z możliwością pozostania w uczelni) może być podjęty wyłącznie przez samorząd studencki, jeżeli wcześniejsze negocjacje z rektorem nie doprowadziły do rozwiązania konfliktu.
- Udział w strajku lub innej akcji protestacyjnej jest dobrowolny i nie stanowi naruszenia obowiązków studenta, jeżeli strajk lub inna akcja protestacyjna zostały zorganizowane zgodnie z ustawą.
- Organizator strajku lub innej akcji protestacyjnej jest zobowiązany do zapewnienia takiego ich przebiegu, aby nie zagrażały zdrowiu lub życiu ludzkiemu, mieniu uczelni lub innych osób, nie naruszały praw pracowników uczelni, a także studentów nie biorących udziału w proteście.
- PRAWA STUDENTA
§ 8.
Student ma prawo do:
- Poszanowania jego godności przez każdego członka społeczności akademickiej.
- Wszechstronnego rozwoju osobowości.
- Nabywania wiedzy i rozwijania własnych zainteresowań.
- Korzystania z infrastruktury dydaktycznej i bazy socjalnej, pomocy nauczycieli akademickich i personelu administracji uczelni.
- Udziału w pracach samorządu studenckiego i innych organizacjach studenckich.
- Udziału w pracach kół naukowych, zespołach artystycznych i sportowych.
- Ubiegania się o pomoc materialną w postaci stypendiów socjalnych i zapomóg.
- Ubiegania się o urlop okolicznościowy.
- Otrzymywania nagród i wyróżnień, jeśli spełnia wymagane warunki.
10.Oceniania zajęć przy zastosowaniu kwestionariusza ankiety ewaluacyjnej przeprowadzanej w uczelni zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Składania wniosków i skarg związanych z tokiem studiów i spraw socjalnych.
- Korzystania z zasobów i informacji naukowej w środowiskowo – uczelnianym systemie bibliotecznym.
- Przeszkolenia bibliotecznego.
- Przeszkolenia w zakresie praw i obowiązków studenta w uczelni.
§ 9.
- Student może, na swój wniosek, zmienić formy, kierunek i specjalność studiów.
- Student może ubiegać się o indywidualną organizację studiów (w skrócie IOS), którą zatwierdza dziekan.
- Warunkiem wnioskowania o IOS jest ukończenie pierwszego roku studiów. Studentom niepełnosprawnym zgoda może być udzielana na cały okres studiów.
- O IOS mogą również wnioskować studenci wybitnie uzdolnieni w naukach humanistycznych i społecznych na podstawie dokumentów potwierdzających te uzdolnienia.
- Student kształcący się w ramach przyznanej indywidualnej organizacji studiów może równolegle studiować na innym kierunku w uczelni. Korzysta wówczas ze zniżki
w opłacie czesnego. - Realizacja studiów w ramach przyznanej indywidualnej organizacji umożliwia studentowi odbywanie zajęć dydaktycznych i egzaminów w różnych terminach.
- W trakcie indywidualnej organizacji studiów wysokość opłaty za kształcenie w uczelni i warunki rozliczeń finansowych studenta z uczelnią nie ulegają zmianie.
- Dziekan określa sposób dostosowywania organizacji i warunki odbywania studiów przez studentów niepełnosprawnych stosownie do orzeczonego rodzaju ich niepełnosprawności.
- Student, po zaliczeniu pierwszego roku studiów i za zgodą dziekana, może studiować poza swoim kierunkiem podstawowym i specjalnością na innych kierunkach i specjalnościach, zarówno w WSH – E, jak i w innych szkołach.
10.Studenci spełniający określone wymagania mogą ubiegać się o stypendia socjalne i zapomogi. Stypendia przyznaje komisja stypendialna w oparciu o uczelniany regulamin ich przyznawania.
11.Studenci z orzeczeniem niepełnosprawności mogą ubiegać się o stypendium z tytułu niepełnosprawności.
12.Studenci osiągający najlepsze wyniki w nauce lub sporcie mogą ubiegać się o nagrodę rektora oraz być przedstawieni do stypendium ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego.
§ 11.
- 1. Prawa studenta wygasają:
1.1 z dniem uprawomocnienia się decyzji dziekana o skreśleniu z listy studentów
1.2 z dniem złożenia przez studenta rezygnacji ze studiów w formie pisemnej
1.3 z dniem ukończenia studiów.
- Student rezygnujący z kontynuowania studiów nie otrzymuje zwrotu wpisowego i opłaty za dotychczas odbyte studia w uczelni.
- OBOWIĄZKI STUDENTÓW
§ 12.
Do obowiązków studenta należy:
- postępowanie zgodne z niniejszym regulaminem studiów
- pełne wykorzystanie stwarzanych przez uczelnię możliwości kształcenia
- uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych oraz terminowe zaliczanie przedmiotów
- dbałość o dobre imię uczelni i godne jej reprezentowanie
- poszanowanie godności wszystkich uczestników społeczności akademickiej
- przestrzeganie powszechnie akceptowanych zasad współżycia społecznego
- przestrzeganie przepisów zapewniających bezpieczeństwo i porządek, troskę o mienie, estetykę i higienę pomieszczeń uczelni
- dbałość o własny wizerunek społeczny
- terminowe wnoszenie opłat za naukę wynikające z umowy zawartej z uczelnią.
§ 13.
- Za postępowanie uchybiające godności studenta oraz naruszenie przepisów obowiązujących w uczelni student ponosi odpowiedzialność przed komisją dyscyplinarną powołaną przez rektora lub przed sądem koleżeńskim samorządu studenckiego na zasadach określonych w ustawie – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz w aktach wykonawczych wydanych na jej podstawie.
- Komisja dyscyplinarna rozpatruje sprawy studentów na wniosek rektora.
- Rektor z własnej inicjatywy lub na wniosek samorządu studenckiego może skierować sprawę do rozpatrzenia przez studencki sąd koleżeński.
- Student, stosownie do przewinienia, ponosi odpowiedzialność dyscyplinarną według zasad określonych w ustawie – Prawo o szkolnictwie wyższym, regulaminie komisji dyscyplinarnej i regulaminie sądu koleżeńskiego.
- ORGANIZACJA STUDIÓW
§ 14.
- Rok akademicki rozpoczyna się 01 października i trwa do 30 września roku następnego. Składa się z dwóch 15. tygodniowych semestrów – zimowego i letniego oraz 2. sesji egzaminacyjnych – zimowej i letniej.
- Na miesiąc przed rozpoczęciem roku akademickiego zarządzenie rektora określa szczegółową organizację roku akademickiego i termin rozpoczęcia zajęć dydaktycznych.
- całokształtem procesu dydaktycznego w uczelni kieruje rektor.
§ 15.
- Studia odbywają się wg planów studiów i programów nauczania zatwierdzonych przez senat.
- Plan studiów określa:
2.1. czas trwania studiów oraz ich strukturę
2.2. wykaz i opis obowiązujących przedmiotów
2.3. zasady zaliczania poszczególnych przedmiotów
2.4. liczbę punktów Europejskiego Systemu Transferu Punktów (ECTS) przypisanych każdemu przedmiotowi
2.5. wykaz praktyk zawodowych.
- Szczegółowy rozkład zajęć dydaktycznych na każdy semestr zatwierdzony przez dziekana ma być podany do wiadomości 7 dni przed rozpoczęciem semestru.
§ 16.
- Dziekan i nauczyciele akademiccy odpowiadają szczególnie za realizację prowadzonego przedmiotu oraz ogólnie za efektywność procesu dydaktycznego w uczelni.
- Dziekan ustala terminy zjazdów na studiach i co najmniej na miesiąc przed rozpoczęciem semestru podaje do ogólnej wiadomości.
- Harmonogram sesji egzaminacyjnych ustala dziekan w porozumieniu oraz zasięgnięciu opinii samorządu studentów uczelni.
- Na rzecz realizacji egzaminów wyznacza się nie mniej niż dwa terminy dla każdego przedmiotu w semestrze zimowym oraz każdego przedmiotu w semestrze letnim.
§ 17.
- Okresem zaliczeniowym w roku akademickim jest semestr.
- Warunkiem zaliczenia semestru jest spełnienie wszystkich wymagań określonych w planie studiów dla danego semestru.
3.Student zobowiązany jest do przystąpienia do egzaminu lub zaliczenia w sesji egzaminacyjnej lub terminie wyznaczonym przez dziekana.
- Zaliczenie semestru zimowego oraz letniego odbywa się w sesji egzaminacyjnej.
- Uczelnia przyjęła Europejski System Transferu i Akumulacji Punktów (ECTS) .
- Warunkiem zaliczenia semestru jest uzyskanie przez studenta zaliczeń ze wszystkich przedmiotów i praktyk objętych planem studiów oraz uzyskanie minimum 30. punktów ECTS.
- Informowanie o wynikach egzaminów i zaliczeń odbywa się ustnie lub pisemnie poprzez, zgodne z ochroną danych osobowych, przyporządkowanie ocen do numeru albumu studenta.
§ 18.
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uczestnictwo studenta w zajęciach dydaktycznych przewidzianych planem studiów i pozytywna ocena realizacji przez studenta związanych z nimi zadań.
- Obecność studenta jest obowiązkowa na wykładach z przedmiotów nie kończących się egzaminami, seminariach, proseminariach, konwersatoriach, lektoratach i ćwiczeniach.
- Student z orzeczeniem o niepełnosprawności może zwrócić się do dziekana z wnioskiem o przydzielenie mu opiekuna wydziałowego. Zadaniem opiekuna jest przedstawienie dziekanowi specjalnych potrzeb studenta w zakresie organizacji oraz realizacji nauki w uczelni, w tym dostosowania warunków studiowania do rodzaju niepełnosprawności studenta.
- Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczeń ze wszystkich zajęć wchodzących w skład danego przedmiotu.
- Egzamin lub zaliczenie przeprowadza nauczyciel realizujący dany przedmiot w terminach sesji egzaminacyjnej. W wyjątkowych przypadkach dziekan może wyznaczyć inny termin lub upoważnić do przeprowadzenia egzaminu innego specjalistę z danego lub pokrewnego przedmiotu.
- Nie zgłoszenie się na egzamin lub brak zaliczenia w ustalonym terminie bez usprawiedliwienia studenta powoduje wpis do indeksu przez prowadzącego oceny niedostatecznej.
- Szczegółowe wymagania w zakresie dotyczącym zajęć i zaliczenia przedmiotu ustala nauczyciel akademicki i podaje do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach.
- Bezpośrednio po złożeniu egzaminów i po zaliczeniu wszystkich przedmiotów w danym semestrze, nie później jednak niż w ostatnim dniu sesji egzaminacyjnej, student składa w dziekanacie indeks wraz z kartą okresowych osiągnięć w celu uzyskania wpisu na kolejny semestr.
- Student, który w powyższym terminie nie spełni określonych wyżej wymogów, może uzyskać brakujące zaliczenia i złożyć egzaminy w sesji poprawkowej.
- Dokumentację z wynikami z egzaminów/zaliczeń oraz prac pisemnych lub nośników elektronicznych z powyższą dokumentacją, po wpisaniu ocen do kart okresowych osiągnięć studenta i indeksów oraz protokołu, prowadzący zajęcia, w ciągu 14. dni od daty przeprowadzenia egzaminu, przekazuje do dziekanatu.
- Indeks z kartą okresowych osiągnięć student przekazuje do dziekanatu w terminie do 14. dni od zaliczenia sesji danego semestru celem jej zaliczenia przez dziekana oraz włączenia do komputerowej bazy wyników osiągnięć studentów.
§ 19.
- W przypadku uzyskania na egzaminie oceny niedostatecznej studentowi przysługuje prawo składania jednego egzaminu poprawkowego z każdego przedmiotu.
- Egzamin poprawkowy nie powinien odbyć się wcześniej niż po 14-tu dniach od daty jego nie zaliczenia.
- Do drugiego egzaminu poprawkowego student może przystąpić w dodatkowym terminie 14. dni licząc od poprzedniego egzaminu poprawkowego.
§ 20.
- Dziekan na wniosek studenta kwestionującego zasadność otrzymanej oceny lub odmowy zaliczenia może zarządzić komisyjne sprawdzenie wiedzy i umiejętności studenta.
- Wniosek do dziekana o komisyjne sprawdzenie wiedzy i umiejętności zainteresowany student winien złożyć w ciągu trzech dni od daty uzyskania kwestionowanej oceny lub odmowy zaliczenia.
- Komisyjne sprawdzenie wiedzy i umiejętności studenta powinno odbyć się w terminie 14. dni od złożenia wniosku.
- Komisyjne sprawdzenie wiedzy i umiejętności studenta odbywa się przed komisją, w skład, której wchodzą:
4.1. dziekan, jako przewodniczący
4.2. prowadzący zajęcia
4.3. drugi specjalista z zakresu danego przedmiotu lub przedmiotu pokrewnego
4.4. przedstawiciel samorządu studenckiego.
- Decyzja w sprawie oceny komisji jest ostateczna.
§ 21.
- 1. W okresie studiów student odbywa praktyki zawodowe określone programem i planem kształcenia w uczelni.
- Programy praktyk zawodowych oraz sposób ich zaliczania określa regulamin praktyk podany studentom na początku semestru przez wyznaczonego w uczelni opiekuna praktyk
- Student realizuje praktyki zawodowe w placówkach o profilu zgodnym z kierunkiem i specjalnością kształcenia w uczelni
- Po odbyciu praktyki przez studenta opiekun zalicza praktykę na podstawie dokumentów potwierdzających realizację zadań przewidzianych programem praktyk.
- Student, który z przyczyn uzasadnionych nie zaliczył praktyki może otrzymać zezwolenie na jej odbycie w innym terminie, nie kolidującym z zajęciami w ramach planu studiów.
- Regulamin praktyk określa warunki ewentualnego zwalniania studenta z obowiązku ich odbycia. W indywidualnych przypadkach każdorazowo decyzje w tej sprawie podejmuje wyznaczony w uczelni opiekun praktyk.
§ 22.
- Przy zaliczeniu przedmiotów oraz składaniu egzaminów stosuje się następującą skalę ocen:
— | bardzo dobry | 5.0 |
— | dobry plus | 4.5 |
— | dobry | 4.0 |
— | Dostateczny plus | 3.5 |
— | Dostateczny | 3.0 |
— | niedostateczny | 2.0 |
- Każdemu przedmiotowi w danym semestrze przypisywana jest odpowiednia liczba punktów ECTS.
- W ciągu studiów student musi uzyskać co najmniej 180 punktów ECTS, w tym w ciągu semestru nie mniej niż 30., a w roku akademickim nie mniej niż 60. punktów ECTS.
- Ocena z zaliczenia i egzaminu z danego przedmiotu jest wpisywana do indeksu, karty okresowych osiągnięć studenta i protokołu ogólnego.
- Prowadzący zajęcia nie może wpisać wyników egzaminu lub zaliczenia do indeksu jeżeli student nie przedstawi karty okresowych osiągnięć.
§ 23.
- Wobec studenta, który nie zaliczył semestru, po przeanalizowaniu jego sytuacji, dziekan
podejmuje decyzję o:
1.1. warunkowym zezwoleniu na podjęcie studiów w następnym semestrze
1.2. zezwoleniu na powtarzanie semestru
1.3. skreśleniu z listy studentów.
§ 24.
- Student może uzyskać warunkowe zezwolenie na podjęcie studiów w semestrze następnym z wyjątkowo ważnych przyczyn zdrowotnych lub losowych.
- Termin i formę uzupełnienia brakujących przedmiotów, wynikłych z warunkowego wpisu na semestr następny, ustala dziekan.
- Student może otrzymać warunkowy wpis nie więcej niż dwa razy w okresie studiów.
- Student, który otrzymał ocenę niedostateczną na egzaminie poprawkowym lub nie uzyskał komisyjnego zaliczenia, nie może zostać warunkowo wpisany na następny semestr.
§ 25.
- Student może uzyskać zezwolenie na powtarzanie semestru.
- Student, który powtarza semestr, jest zobowiązany zaliczyć wszystkie zajęcia przewidziane programem studiów. Decyzję o uznaniu zaliczeń i egzaminów ocenionych, co najmniej na ocenę dobrą, podejmuje dziekan.
- Student, który przerwał studia lub został skreślony z listy studentów, może wznowić naukę bez powtarzania semestru na tym samym kierunku i specjalności nie później niż w ciągu najbliższych trzech lat.
§ 26.
- Dziekan skreśla studenta z listy studentów uczelni w sytuacjach:
1.1. nie podjęcia studiów
1.2. rezygnacji ze studiów
1.3. nie złożenia w terminie pracy dyplomowej lub egzaminu dyplomowego
1.4. ukarania dyscyplinarnym wydaleniem z uczelni
1.5. braku postępów w nauce
1.6. nie zaliczenia semestru lub roku studiów w terminach regulaminowych
1.7. nie opłacenia kształcenia w uczelni.
- Decyzje o skreśleniu z listy studentów dziekan wydaje na piśmie z potwierdzeniem jej dostarczenia oraz odbioru przez zainteresowanych.
§ 27.
- Student, na własną prośbę, może otrzymać urlop w przypadkach:
1.1. długotrwałej choroby
- 2. ważnych okoliczności losowych
- 3. wyjazdu w celach szkoleniowych
1.4. urodzenia dziecka lub opieki nad nim
1.5. w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach.
- Urlop krótkoterminowy (1.semestralny) student może otrzymać dwukrotnie w ciągu trwania studiów, a długoterminowy (2.semestralny) jeden raz. Warunkiem ubiegania się o urlop długoterminowy jest zaliczenie przynajmniej pierwszego semestru studiów.
- Urlopu udziela dziekan na pisemną prośbę studenta.
- Urlop wpisuje się do indeksu studenta z podaniem przyczyny jego udzielenia.
- Urlop nie może być udzielony za okres poprzedniego semestru lub roku akademickiego.
- Student winien ubiegać się o udzielenie urlopu bezpośrednio po zaistnieniu przyczyny stanowiącej podstawę do jego udzielenia.
- W przypadku udzielenia urlopu krótkoterminowego, zasady zaliczania opuszczonych przez studenta zajęć ustala dziekan. Student, studiujący na więcej niż jednym kierunku, może wystąpić o udzielenie mu urlopu na obu kierunkach jednocześnie lub tylko na jednym z nich.
- W okresie urlopu student zachowuje uprawnienia studenckie.
VII. EGZAMIN DYPLOMOWY
§ 28.
- Studia kończy wykonanie pracy dyplomowej pod kierunkiem uprawnionego nauczyciela akademickiego posiadającego, co najmniej, stopień naukowy doktora w ostatnim roku studiów studenta.
- Student może wybrać seminarium dyplomowe i promotora wśród zaproponowanych przez dziekana nauczycieli akademickich.
- Student z ważnych przyczyn może ubiegać się o zmianę promotora, nie później jednak niż do rozpoczęcia ostatniego semestru studiów.
- Tematy prac dyplomowych winny być zgodne z kierunkiem i specjalnością studiów.
- Na wniosek dziekana tematy prac dyplomowych zatwierdza rektor.
- Po zatwierdzeniu pracy dyplomowej przez promotora student przekazuje wydrukowaną pracę i jej zapis cyfrowy w 2. egzemplarzach do dziekanatu, najpóźniej 14. dni przed wyznaczonym terminem egzaminu dyplomowego..
- Oceny pracy dyplomowej dokonuje promotor oraz recenzent wyznaczony przez dziekana.
- W przypadku rozbieżności w ocenie o dopuszczeniu do egzaminu, decyduje dziekan, który zasięga opinii drugiego recenzenta.
- Nie zdany przez studenta egzamin dyplomowy lub negatywna opinia drugiego recenzenta uniemożliwiająca mu przystąpienie do egzaminu dyplomowego skutkuje wydaniem zaświadczenia o zaliczeniu poszczególnych semestrów objętych tokiem studiów.
§ 29.
- Studenci zobowiązani są złożyć pracę dyplomową nie później niż do dnia:
1.1. 30 stycznia, na studiach kończących się semestrem zimowym;
1.2. 30 maja, na studiach kończących się semestrem letnim.
- Jeżeli student w terminie przewidzianym niniejszym regulaminem złoży wszystkie egzaminy i zaliczenia przewidziane programem studiów, a nie przedstawi pracy dyplomowej, zgodnie z regulaminem, dziekan dokonuje skreślenia z listy studentów.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach, na wniosek studenta zaopiniowany przez promotora, dziekan może wyrazić zgodę na przesunięcie terminu złożenia pracy dyplomowej.
§ 30.
- Warunkiem dopuszczenia do egzaminu dyplomowego jest:
1.1. uzyskanie zaliczeń wszystkich przedmiotów, złożenie wymaganych planem studiów egzaminów oraz praktyk objętych programem studiów oraz uzyskanie
w sumie 180. punktów ECTS w okresie 6. semestrów.
1.2. uzyskanie pozytywnej oceny pracy dyplomowej.
- Termin egzaminu dyplomowego ustala dziekan, nie później niż w ciągu sześciu tygodni od dnia złożenia pracy dyplomowej.
- Powołanie komisji do przeprowadzenia egzaminów dyplomowych następuje w formie zarządzenia rektora W skład komisji wchodzi: promotor, recenzent, dziekan lub powołany przez dziekana etatowy nauczyciel akademicki szkoły, posiadający co najmniej stopień naukowy doktora.
- 4. Komisji przewodniczy dziekan lub powołany przez niego etatowy nauczyciel akademicki szkoły, posiadający co najmniej stopień naukowy doktora.
- Na wniosek studenta lub promotora może być wprowadzona formuła otwartego egzaminu dyplomowego.
- Student lub promotor zwraca się z pisemną prośbą do dziekana o otwarty egzamin dyplomowy na dwa tygodnie przed wyznaczonym terminem egzaminu dyplomowego, podając imiennie osoby, które wezmą udział w otwartym egzaminie dyplomowym. Osoby obecne na otwartym egzaminie dyplomowym pozostają bez prawa głosu oraz nie uczestniczą w obradach komisji w części niejawnej oceniającej egzamin dyplomowy.
§ 31.
- Student może przystąpić do egzaminu dyplomowego po uzyskaniu wszystkich zaliczeń i egzaminów oraz praktyk objętych programem studiów i po przyjęciu przez promotora pracy dyplomowej.
- Podstawą obliczania ostatecznego wyniku studiów są:
- uzyskane oceny:
1.1 średnia arytmetyczna wszystkich ocen z egzaminów i zaliczeń uzyskanych przez studenta w ciągu całego okresu studiów
1.2 ocena pracy dyplomowej
1.3 ocena egzaminu dyplomowego
- wynik studiów stanowi sumę:
2.1 1/2 średniej arytmetycznej ocen z egzaminów i zaliczeń z całych studiów;
2.2 1/4 oceny z pracy dyplomowej
2.3 1/4 oceny z egzaminu dyplomowego.
- W dyplomie ukończenia studiów wpisuje się ostateczną ocenę, według zasady:
3.1. do 3,25 – dostateczny
3.2. od 3,26 do 3,74 – dostateczny plus
3.3. od 3,75 do 4,24 – dobry
3.4. od 4,25 do 4,74 – dobry plus
3.5. powyżej 4,75 – bardzo dobry.
§ 32.
- W przypadku nie przystąpienia do egzaminu dyplomowego w ustalonym terminie lub uzyskania oceny niedostatecznej, dziekan, na wniosek studenta, wyznacza drugi termin egzaminu, który jest ostateczny.
- Z chwilą upływu ostatecznego terminu lub ponownego nie złożenia egzaminu dyplomowego dziekan dokonuje skreślenia z listy studentów.
§ 33.
- Absolwent otrzymuje dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia uprawniający do posługiwania się tytułem zawodowego licencjata oraz ma prawo do zachowania indeksu.
- Rektor, na wniosek dziekana, może wyróżnić absolwenta specjalnym dyplomem uznania.
VIII. PRZENIESIENIA, WZNOWIENIA
- Student może przenieść się do innej szkoły wyższej, jeżeli wypełnił wszystkie zobowiązania wobec uczelni.
- Decyzję w sprawie przyjęcia studenta przenoszącego się z innej uczelni wydaje dziekan, określając zarazem warunki, termin oraz sposób uzupełnienia przez przenoszącego się studenta wymaganych punktów ECTS na danym roku studiów. Harmonogram i organizację rozliczenia studenta w tym zakresie ustala dziekan.
3.Student, który nie ukończył studiów w uczelni, może je wznowić na dotychczasowym kierunku i semestrze.
- Student może wznowić studia, gdy w terminie poprawkowym nie zdał egzaminu dyplomowego.
- Decyzję o wznowieniu studiów, uznaniu zaliczeń modułów kształcenia uzyskanych przed ich przerwaniem oraz wskazaniu semestru od którego może nastąpić wznowienie studiów bądź odmowie ich wznowienia podejmuje dziekan.
- Dziekan podejmuje decyzje określającą warunki wznowienia kształcenia w uczelni przez osoby skreślone z listy studentów w wyniku nie złożenia pracy dyplomowej lub nie zdania egzaminu dyplomowego.
- Dziekan może wskazać uzupełniające przedmioty kształcenia oraz tryb ich zaliczania. 8. Wznowienie studiów następuje na początku semestru . Nie dotyczy to wznowień w przypadku skreślenia w wyniku nie złożenia w terminie pracy dyplomowej lub nie zdania egzaminu dyplomowego.
- PRZEPISY KOŃCOWE
§ 34.
- W sprawach nie uregulowanych niniejszym regulaminem mają zastosowanie przepisy ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, statutu uczelni, uchwały senatu, zarządzenia rektora i zarządzenia kanclerza.
- Regulamin jest uchwalany przez senat WSHE, po uzgodnieniu z uczelnianym organem uchwałodawczym samorządu studenckiego.
- Regulamin studiów wchodzi w życie z początkiem roku akademickiego.
Regulamin Studiów zatwierdzony przez Senat Wyższej Szkoły Humanistyczno – Ekonomicznej w Brzegu w dniu 31.03.2015r.
Obowiązuje od 01.10.2015r.